*

Teemu Lahtinen Uudessa Suomessa Suomalainen Suomi eurooppalaisessa Euroopassa

Kaikki blogit puheenaiheesta Päivittäistavarakauppa

He tietävät, mitä ostin viime viikolla

Olen nyt muutamien kuukausien ajan käyttänyt kahden suurimman kauppaketjumme älypuhelinsovelluksia, S-mobiilia ja K-ruokaa.

 

Molemmat tarjoavat kuponkityyppisiä etuja asiakkaille. Näissä tarjouksissa on kuitenkin selvä ero: Keskon kohdennus toimii huomattavasti paremmin kuin S-ryhmän.

 

Päivittäistavarakauppaan puututtava - kriisilaki maataloustuotteille?

Ruoan hintakehitys Suomessa on tarkoittanut jyrkkää nousua: elintarvikkeista maksetaan nykyään peräti 40 % enemmän kuin vuonna 1995. Tästä huolimatta maatalouden tuottajahinnat ovat pohjamudissa, vaikka itse tuotantokustannukset ovat nousseet viimeisessä 20 vuodessa lähes 60%.

Päivittäistavarakauppajätin vaalit: Quo vadis, S-ryhmä?

Suomessa järjestetään parhaillaan päivittäistavarakaupan suurimman toimijan hallinnolliset vaalit. Osuuskaupparyhmän (S-ryhmän) päivittäistavaramyynti on vuositasolla yli seitsemän miljardia euroa ja sillä on johtava markkinaosuus 45 prosentilla. Suurimman toimijan toimintatavat ja tavoitteet ovat näin myös erityisen vaikuttavia. Ne muokkaavat merkittävästi kilpailua ja hintatasoa koko maassa.

Politiikan kauppamiehet

Kaikki korruptiivinen toiminta ei ole kriminalisoitua, vaikka osa on moraalisesti moitittavaa, tutkija Johanna Peurala on todennut. Moraali on koetuksella ensi kuussa, kun alueemme johtavat poliitikot valmistautuvat erään suuren päivittäistavarakaupan vaaleihin.

Lidl senkun porskuttaa, lamasta huolimatta

 

Kauppaketju Lidlillä menee lamasta huolimatta hyvin Suomessa  Ketjun myynti kasvoi helmikuussa päättyneellä tilikaudella 14 prosenttia lähes 1,4 miljardiin euroon. Lidlin osuus Suomen päivittäistavarakaupasta nousi jo 9.2 prosenttiin.

Myynnin kasvu on erityisen huomattavaa, koska koko maan päivittäistavarakaupan arvo kasvoi vain 0,9 prosenttia.

Ruoka, hävikki ja logiikka

Yksi viime päivien some-hittejä oli Ranskassa tehty päätös, jonka mukaan suuret ruokakaupat eivät saa tuottaa ruokajätettä. Vastaanotto vaikutti ainakin omalla seinälläni innostuneelta ja positiiviselta. Toisaalta ei tarvitse käydä markkinoinnin perusteiden aloitusluentoa huomatakseen, että jos se kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se on lähes poikkeuksetta niin.

 

Halpakaupat mullistamaan päivittäistavarakauppaa

Mullistuisiko päivittäistavarakauppa ja sen markkinaosuudet kuinka, jos ns halpakaupat alkaisivat myydä myös tuoretuotteita ja pakasteita?

Nythän noista saa jo aika laajalti kuivatavaraa.

http://www.hs.fi/talous/a1422765399905

Uutispommi ruoan hinnoista – S-ryhmän temppu onnistui

Ei voi muuta sanoa, kuin että onneksi olkoon, S-ryhmä. Onnistuneesta viestintästrategiasta siis.

S-ryhmä kertoi tänään alentavansa satojen päivittäistavaratuotteiden hintoja Prismoissaan ja S-marketeissaan. Tiedotusvälineet tarttuivat aiheeseen ja kertoivat asian ilouutisena ja jopa historiallisena käänteenä, julistivatpa vielä hintasodan alkaneeksi. Eipä siinä mitään, näinhän pitääkin toimia, sillä aihe koskettaa jokaista kuluttajaa.

Tervetullut ruokasota Suomeen

Suomessa on meneillään ruokasota. Pitkään suomen päivittäistavarakauppaa hallinneet bonuskorttijättiläiset joutuvat viimeinkin ottamaan saksalaisen Lidlin vakavasti.  Suomen hintakehitys päivittäistavarakaupassa onkin ollut Euroopan unionin sisällä yksi korkeimmista jo vuosikausia. Eurostatin tekemien tilastojen mukaan Suomi on ollut elintarvikkeiden hintavertailuissa aina selvästi euromaista kallein.  

Osaava kauppias hyödyttää suomalaista kuluttajaa

”Suomalaiset rakastavat suuryhtiöitä…” kirjoitti Pohjalaisen lukija (Tekstaten 19.7.2014) ja esittää kansantaloudellisesti merkittävän kysymyksen: miksi elintarvikkeet Suomessa ovat kalliita? Kysymys kohdistuu erityisesti S- ja K-ryhmittymiin, jotka kollektiivisesti näyttävät määräävän päivittäistavaramarkkinoita.

Toimituksen poiminnat

Sivut

Julkaise syötteitä