Teemu Lahtinen Uudessa Suomessa Suomalainen Suomi eurooppalaisessa Euroopassa

Suomi alittaa jatkuvasti YK:n suosituksen

Tänään uutisoitiin, kuinka Liikkuva poliisi joutuu vähentämään henkilöstöään. Tällaisena taloudellisena aikana uutinen tuskin hätkähdyttää ketään, vaikka LP:n henkilöstövähennyksestä seuranneekin suoria vaikutuksia maanteiden liikenneturvallisuuteen. Lisäksi LP vastaa poliisitoiminnasta Helsinki-Vantaan lentokentällä sekä tasavallan presidentin turvallisuudesta. LP avustaa harvennettua paikallispoliisiverkostoa hälytystehtävien ja muun peruspoliisitoiminnan hoidossa.

Suomi on turvallinen yhteiskunta, eikä meillä ole samanlaista tarvetta vahvoille poliisivoimille, kuin merkittävästi turvattovimmissa yhteiskunnissa. Jossain kuitenkin kulkee raja turvalliselle poliisin vahvuudelle, sekä ylä- että alaraja.

Yhdistyneet kansakunnat suosittelee poliisin minimivahvuudeksi 222 poliisia sataatuhatta asukasta kohden. Tällä siis tarkoitetaan varsinaisia poliisitehtäviä hoitavia virkamiehiä, hallinto sekä kansalliset poliisille uskotut lisätehtävät pois lukien. Suomi on Euroopan hännänhuippu 153 poliisillaan sataatuhatta asukasta kohden. YK:n suosituksen alittavat muut Euroopan maat ovat Norja (154), Tanska (194), Ruotsi (196), Islanti (203), Sveitsi (210) sekä Alankomaat (214). Ensimmäinen minimikriteerin ylittävä Euroopan maa on Liechtenstein, jossa poliiseja on 231 sataatuhatta asukasta kohden. Eurostat-Euroopan keskiarvo poliisin vahvuuteen on n. 335 sataatuhatta asukasta kohden.

Matkaa on paljon Valko-Venäjän (1442), Brunein (1074), Venäjän (976) vastaaviin lukuihin, mutta ne lienevät ylittäneet turvallisen vahvuuden ylärajan.

Vähäpoliisisia maita yhdistää korkea elintaso ja perinteinen väestöllis-sosiaalinen homogeenisyys ja varmasti muitakin syitä voidaan löytää. Yleensä näyttää siltä, että poliisien määrä korreloi kääntäen erilaisten yhteiskunnan hyvyyttä indikoivien mittareiden kanssa. Poliisien määrän kasvattamisessa on siis hyvä olla varsin varovainen, mutta YK:n suosituksen (222) ja Euroopan keskiarvon (340) välillä ollaan varmasti vielä turvallisilla tasoilla.

Päästäkseen YK:n suosituksen alarajalle Suomen olisi lisättävä poliisin vahvuutta n. 3500 sadalla hengellä, mikä tarkoittaisi n. 45 % kasvua. Budjettisummana tarvittaneen n. 340 miljoonaa euroa lisää.

Vastaavia vertailuja voitaisiin tehdä vaikkapa terveydenhuoltohenkilökunnan tai opettajien suhteen. Kun politiikka on julkisten menojen priorisointia, niin on hyvä myös miettiä kuinka suhtautua YK:n suosituksiin eri sektoreilla. Olisiko esimerkiksi järkevää hoitaa omat asiat kuntoon vai laittaa jo ennestään miljardin kehitysapuun vielä puolet (500 miljoonaa) lisää?

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (8 kommenttia)

Käyttäjän teemulahtinen kuva
Teemu Lahtinen
Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

"Suomi alittaa jatkuvasti YK:n suosituksen"

Ja persut ovat samoilla linjoilla: YK:n kehitysaputavoite, johon Suomikin on EU:n kautta sitoutunut, on 0,7 % bkt:sta, josta tavoitteesta persut haluaisivat leikata kuka enemmän kuka vähemmän. Pj. Soini 20-30 %:

http://yle.fi/uutiset/talous_ja_politiikka/2010/10...

Käyttäjän MarkoMSalo kuva
Marko Salo

Ei saa moittia.....PS:n pojat lupasivat hoitaa homman henkilökohtaisella mikrolainalla (olikohan se 5 euroa/kk).

Aku Ankka

Teemu, turvallisuuden puolustaminen on aina hyvä asia, mutta eikö mieluummin kannattaisi yrittää kehittää yhteiskuntaa siten, että poliiseja ei ihan oikeasti tarvittaisi?

Eli pienennetään elintasoeroja, mutta toisaalta luotetaan ihmisiin enemmän. Ja jätetään pois kaikki sellainen, joka saa ihmiset inhoamaan lakeja, kuten liikenteen kyyläysluontoinen kameravalvonta.

Mauro Malossi

Liikenteen kyyläysluontoinen kameravalvonta taitaa olla valtion halu saada rahaa. Esim. nykyään 9-tiellä on kameroita. Muutamassa vuodessa siellä on liittymiä parenneltu turvallisemmaksi ja liikennemäärä tuskin muuttunut mihinkään.

Esko Nurmi

Ei poliiseja tarvita yhtään lisää. Pitää vaan asettaa ne oikeisiin tehtäviin eikä siihen, että käveleekö joku punaisia päin tai muuhun järjettömään kyyläämiseen.

Käyttäjän karikulmala kuva
Kari Kulmala

Kiitos Teemu kun otat tärkeän asian puheeksi!

Esim. täällä susirajalla poliisien määrää vähennetään jatkuvasti. Samaan aikaan suunnitellaan viisumivapautta Suomen ja Venäjän välille jolloin rajaliikenne vähintään tuplaantuu rajanylityspaikoilla. Se tulee näkymään myös liikenteessä.

Automaattivalvonta ei pysäytä eikä puhalluta! Liikennevalvontaan tarvitaan poliiseja vielä vuosikymmenten jälkeenkin.

Käyttäjän jarmokanerva kuva
Jarmo Kanerva

Kotirauhan suojaa pitäisi lisätä. Että saisi voimakeinoin pysäyttää rosvot ja kirveen kanssa sisäänpyrkijät. Tuskin kelloa kyselevät. Kotirauhan voisi laajentaa autoonkin. Demokratian nimissä on viety kansalaisilta oikeus puolustaa itseään, perhettään ja omaisuuttaan ja se on ulkoistettu olemattomalle poliisille. Erityisesti asia liittyy haja-asutusalueisiin, jossa yksinäisten talojen asukkaita on lahdattu ja kiristetty auton avaimia ja korttien tunnuslukuja. Poliisikin on noin 1 h päässä. Suomeen on tullut tätä uutta rikoskulttuuria ja silmitöntä väkivaltaa. Muumitalokin pitää lukita yöksi kalterein ja Muumi-papan pitää pesäpallomaila lähellä varmuuden vuoksi.

Ilmeisesti Suomessa asia on hoidettu peltipoliiseilla ja kameroilla, tyyliin OZ ihmemaa ja Orwell. Ylinopeus ja liikenne tuntuu olevan valtakunnan suurin ongelma heti muutaman homon avioliiton jälkeen. Orastynkkyset ajaa satelliittiseurantaa joka autoon ja joku humanisti joka autoon 1500 euron alkolukkoa, jonka voi ohittaa pyöränpumpulla. Humanistien pitäisi pysyä lestissään eikä leikkiä insinöörejä. Ei ole ihme, että yksityinen vartiointi kukoistaa.

Ajelin 4000 km keski-Euroopassa, enkä nähnyt valtateillä juurikaan peltipoliiseja eikä sakkoja tullut. Tuntui kuin Suomessa olisi enemmän peltipoliiseja kuin koko keski-Euroopassa. Silti liikenne tuntui sujuvan. Tosin Belgiassa muutama auto olisi halunnut väkisin törmätä. Pohjoiskarjalan autioilla teillä näkyi vain peltipoliiseja ja 80 km/h merkkejä enemmän kuin autoja. Suomessa sitten sai jo kaksi autoa 2-kaistaisen tyhjän moottoritien tukkoon ohittaessaan 99 km/h:ssa toista 98 ajavaa. Ja valoista pääsi läpi 4 autoa kun muulla olisi mennyt 24. Suomessa tosin on liikenneloukkaantumiset lisääntyneet kun nopeudet ovat vähentyneet. Epäillään uusien pikkuautojen olevan syy. Vähemmän päästöjä pakoputkesta ja paljon enemmän sairaalasta.

Toimituksen poiminnat

Sivut